KAFKASYA Haber Girişi : 15 Mart 2021 23:12

Horasan-Doğubayazıt-İran Demiryolu

Horasan-Doğubayazıt-İran Demiryolu
Horasan-Doğubayazıt-İran Demiryolu KAFKAS HABER AJANSI / BEDİR ALTUNOK

Horasan-Doğubayazıt-İran Demiryolu

KAFKAS HABER AJANSI / BEDİR ALTUNOK

“Horasan-Doğubayazıt-İran Demiryolu bölge kalkınması için bir fırsat”

Ağrı’nın Doğubayazıt ilçesinde ulaştırma ve lojistik sektöründe faaliyet gösteren firma ve kurum temsilcileri, Horasan-Doğubayazıt-İran demiryolu hattının faaliyete geçirilmesinin bölgenin kalkınmasına önemli bir katkı sunacağını söyledi.  

SERKA Genel Sekreteri Taşdemir ile Sanayi, Ulaştırma ve Enerji Birim Başkanı Ramazan Mutlu Doğaner, Ağrı’nın Doğubayazıt ilçesinde ulaştırma ve lojistik sektöründe faaliyet yürüten özel sektör ve kurum temsilcileriyle görüştü. Taşdemir ve Doğaner, ulaştırma ve lojistik sektörünün mevcut durumu, sorunlar ve ihtiyaçların tespit edilmesi amacıyla Doğubayazıt Ticaret ve Sanayi Odası, Gürbulak Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü, Doğubayazıt İşadamları Derneği, Karahan Lojistik Firması, Gürbulak Sınır Kapısı Tır Parkı Firması, Boran Nakliyat, Urartu A Tipi Genel Antrepo firmasını ziyaret ederek kurum ve kuruluşların temsilcileriyle görüş alışverişinde bulundu.  Bölgede faaliyet gösteren uluslararası firma temsilcileri, Horasan-Ağrı-Doğubayazıt-İran demiryolu hattının faaliyete geçirilmesinin bölgesel, ulusal ve uluslararası ticarete büyük katkı sağlayacağını ifade etti. Ruslar döneminde yapılan demiryolu hattı Cumhuriyet döneminde kullanılmadığı için işlevsiz hale geldi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi 1984 ve 1997 yıllarında hattın fizibilite çalışmasını yaptı. Sektör temsilcileri, Doğubayazıt demiryolu hattının, Kars-Bakü-Tiflis ve Kars-Iğdır-Nahçıvan hatlarıyla birleştirilmesi durumunda Türkiye-Azerbaycan-İran bölgesinin Avrupa ve Asya ile entegre hale geleceğini söyledi. Demiryolu hatlarının birleştirilmesiyle birlikte bölge ticaretinin gelişeceği ve bölgenin uluslararası pazarlara açılacağı belirtiliyor. Taşdemir ve Doğaner, daha sonra Ruslar tarafından yapılan ve günümüzde artık kullanılmayan Horasan-Ağrı-Doğubayazıt-İran Demiryolu Hattı’nın güzergahında incelemelerde bulundu.

“GÜRBULAK SINIR KAPISI YENİLENİYOR”

Yapılan görüşmelerde, Ticaret Odası Başkanı Ali Efe sınır kapısındaki geçişlerde çeşitli sorunlar yaşandığını ve bu sorunların sektörü olumsuz etkilediğini söyledi. SERKA Genel Sekreteri Taşdemir, sektördeki sorunların çözümüne yönelik olarak Ajansın teknik destek programları kapsamında eğitim ve danışmanlık hizmeti verebileceğini söyledi.  Doğubayazıt İşadamları Derneği Başkanı Mehmet Nuri Taşdemir de, sınır kapısının aktif olarak çalışmamasının, lojistik sektöründeki en büyük sorun olduğunu söyledi. Taşdemir, “Türkiye ve İran arasındaki ilişkilerde sorunlar yaşandığında, iki ülkenin karşılıklı olarak prosedürlerin uygulanmasını zorlaştırmalarından ötürü kapının çalışma kapasitesi düşmektedir” dedi. SERKA Genel Sekreteri Taşdemir ile Birim Başkanı Doğaner, daha sonra Gürbulak Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüğü’nü ziyaret ederek, Gümrük Bölge Müdürü Kadri Karakuş ile Gümrük Müdürü Mehmet Şensoy ile görüştü. Görüşmede, sınır kapısının yolcu giriş ve çıkışına kapalı olduğu belirtilerek, kapıdaki işlemlerin büyük çoğunluğunun yolcu giriş çıkışları ile ticari taşımacılık yapan araçların transit işlemlerinden oluştuğu ifade edildi. Yaşanan sorunların çözülmesi amacıyla sınır kapısında kapsamlı bir yenilenme yapılacağı belirtildi. SERKA yetkilileri daha sonra Karahan Lojistik ile Boran Nakliyat firmalarını ziyaret ederek sektör temsilcileriyle görüştü. Firma temsilcileri, uluslararası taşımacılıkta vergi, akaryakıt, köprü, otoyol ücretleri açısından Türk firmalarına nazaran yabancı plakalı araçların avantajı olduğunu ve bu durumdan kaynaklı Türk firmalarının rekabet gücünün olumsuz etkilendiğini dile getirdi. Sınır kapısında sadece bir adet x-ray cihazının bulunmasının giriş ve çıkışlarda bekleme sürelerinin uzamasına neden olduğuna dikkat çekildi. Ağrı İl Özel İdaresi tarafından yapılan ve özel bir işletmeye devredilen tır parkı temsilcisi Mehmet Eraslan da, parkın 550 tır kapasiteli olduğunu belirterek, akaryakıt masraflarının Türk firmaları için büyük bir dezavantaj oluşturduğunu söyledi. 

(BA-BA-S) GAZİ KARS (KHA) / KAFKAS HABER AJANSI / BEDİR ALTUNOK

Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik yorumları onaylanmamaktadır.